söndag 6 maj 2012

Träning på olika håll

Igår var det städdag, medlemsmöte och träning på Västerås rundbana och Mattias tog med sig Tisse och åkte dit. Tisse sprang en raka och en kurva, inga som helst tveksamheter. Han tycker det är orättvist att han inte får springa mera - trasan rör ju på sig hela tiden. Film finns och kommer!

Lingons trampdyna är tyvärr inte tillräckligt bra för sådan träning ännu. Vi har hittat ett sätt att få honom att gå rent på promenderna (med sko + avslastningsdyna i fleecce) vilket känns väldigt bra eftersom grundträningen då kan hållas igång utan att musklerna belastas ojämnt. I förebyggande syfte får han också simma lite på Valla en gång per vecka. Agility och lydnad på gräs funkar jättebra och där kan han få utlopp för sin överskottsenergi. Självklart är det jättetråkigt att inte komma igång med race med honom - vi hade verkligen sett fram emot att få ta rundbanelicensen och testa på att tävla där - men ibland får man acceptera läget. Istället passar vi nu på att träna ganska mycket agility inför de tre tävlingar vi har den kommande månaden och hoppas på att vi snart är på g på banan också. 

Igår mötte vi upp ett helt gäng på klubben och byggde upp en Ag1-bana. Lite svår för mig då den krävde högerslalom - något vi inte kan riktigt än. Första varvet satsade jag trots allt på vänsterslalom vilket gav en vägran på tunneln innan då jag stack för tidigt. Resten av varvet blev lite kaos, jag var inte riktigt där jag ville men Lingon tog min improviserade handling riktigt bra och var felfri resten. Andra varvet tog jag upp honom med godis inför slalom och hjälpte honom genom högerslalom. Nu satt bytena och handlingen mycket bättre även om jag tappade bort mig själv en aning inför de två sista hindren. 

Andra varvet var Ida snäll och filmade

Tränade sedan slalom och kontaktfält separat. Vänsterslalom är han nu ganska säker på - säätter dem med fart och i typ 8 fall av 10. Högerslalom kräver min hjälp men det har absolut gått framåt, vårt högerslalom är nu där vårt vänsterslalom var i december. Tur att vi har Rusta-slalom hemma och kan nöta det i korta pass. Med balansen började jag (till sist!) träna 2 av, 2 på ordentligt med klickern. Han fattade vad jag menade och vi kunde efter några rep gå långsamt ner på bommen och göra rätt beteende. På gungan gäller det att komma ända upp med fart så jag höll emot gungan tills han var i rätt position. Med alla kontaktfält gäller mängdträning - något jag har svårt att hinna med - men nu är vi på rätt väg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar