söndag 21 oktober 2012

Uppsittning närmar sig

Efter två veckors vila började jag med lillkillen igen förra veckan. Vi har nu fokuserat nästan helt på att hänga på honom med milstolpen Uppsittning för ögonen.

Fram tills idag har jag bara hängt på honom i stallgången, utan sadel. Där har vi kommit så långt som att lägga mig helt över ryggen med all vikt på Tweet och ingen på pallen. Här har det verkligen verkat som att polletten har ramlat ner. Han tycker inte längre att det är otäckt att jag står på pallen bredvid honom och själva vikten på ryggen har inte varit några problem. Jag är noga med att inte vara särskilt försiktig utan klappar ordentligt över rygg och på sidan för att han sak vänja sig vid att det händer saker.

Idag tog vi istället upp honom till ridhuset med sadel. Longerade några varv med sadeln på ryggen och stigbyglarna hängande. Han bockade lite men travade annars på snällt.
Efter longeringen hängde jag på honom i ridhuset. Medan Mattias höll i honom ställde jag mig bredvid på en pall, klappade ordentligt på honom och satte sedan foten i stigbygeln och la mig på ryggen. Jag kunde även resa upp överlivet utan att det var några problemmen där stoppade vi idag. Han var verkligen jätteduktig!! Målet är att göra samma sak på torsdag och sedan sätta mig i sadel och skritta en bit med ledare på söndag - sedan blir det ytterligare några veckors vila för honom innan vi fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar