tisdag 16 oktober 2012

Agilitytävling i Vårgårda


I lördagen var vi på säsongens sista tävling (i och för sig ska vi tävla ÖM 8/12 och Österåker 9/12, men de räknar jag till nästa säsong ;) ), en agilitytävling i Tångahallen, Vårgårda med Ulricehamns BK som arrangör.

Lingon och jag startade vår första klass vid 16-tiden, 3 h efter arrangörens prel. tidsplan. Banan kändes bra och relativt lätt när jag gick den. Utmaningen med snabb hund var att hinna utan att hamna i bakombytesläge in i slalom, annars var den ganska straight on. Lingon gick bra och stabilt banan igenom och vi kom i mål med en nolla efter ett bra lopp. Med många nollor räckte tiden till en 8:e plats av 58 starter samt vår fjärde uppflyttningspinne i hopp och jag var jättenöjd. Ipone var dock inte optimal att filma med inomhus och filmen blev aningens suddig...

Agilitybanan kändes lite svårare. Framförallt lite klurigt efter gungan med flera alternativ som kändes som genomförbara men inget som kändes perfekt. Här kändes avsaknaden av klubbkompisar på plats - jag hade ingen att diskutera vägvalet med!! Till slut bestämde jag mig iaf för en plan och två reservplaner, i övrigt var jag ganska klar över hur jag skulle göra. Det blev dock en disk redan på hinder nr 6, jag framförbytte mellan en kort tunnel och ett hopphinder men hade inte alls koll på fötterna i bytet och lyckades skicka honom vid sedan av hindret och den kom han tillbaka på fel håll. :( Efter det bestämde jag mig på att köra på i full fart och utmana ordentligt på gungan med ett ordentligt framförbyte. Han hoppade av gungan i förtid så jag tog om den, men utöver det gick han som tåget, med det bästa slalom vi har gjort på tävling och jag gick i mål med en riktigt härlig känsla trots disken!

Kul var också att det var riktigt många whippets på plats - hela 3 st förutom oss! Tea och Anna som jag inte träffat innan men som Åsa rapporterade om från Tibro debuterade i klass 2 och det med den äran! Svante, 12 år och still going strong i klass 3 såg jag inte tävla men träffade hans ägare för första gången. Rover med uppfödare och ägare har jag träffat innan och de var med nu också. Riktigt roligt att träffa agilitytävlande whippetrace med ägare och prata - trevliga bekantskaper allihop!

En trevlig bekantskap var också Tångahallen - bra tävlingsplats och jag och Lingon älskade konstgräset! Sammantaget var det alltså en mycket trevlig tävling, men tyvärr förstördes totalintrycket en del av att den blev så mycket som över 3 h försenad mot plan i PM. Inte jättekul att befinna sig där så länge i "onödan".

Om någon undrar när jag tänkt att flytta upp Lingon till 2:an i hoppklass så är det på väg. Jag har inte haft någon brådska eftersom vi inte känt oss klara för tvåan med vårt slalom. Dessutom har vi bara en pinne i agilityklass. Nu börjar vi dock känna oss redo och vi kommer gå upp i tvåan på Husses Prisjakt i februari - oavsett hur det har gått med agilitypinnarna fram tills dess!

Nu känns det rätt lagom att säsongen är slut. Skönt att avsluta med två lopp som kändes riktigt bra. Skönt att slippa tvinga frusen whippet att träna i regn ;) Och för den delen, skönt att själv ta en paus från träningen i regn och lera ;) Nu ser vi framemot ridhusträning och att förbereda oss för nästa säsong, men först ska vi ha en ordentlig träningsvila!

I väntan på banvandring
Tisse och husse var stundtals en ganska trött hejaklack


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar