måndag 8 oktober 2012

Säsongsavslutning och Tisse-debut på LC-fälten

I lördags mötte jag upp Christina vid halv fem på morgonen för att bege oss ner mot Sjöbo och årets sista LC-prov. Med i bilen fanns 5 startande hundar - Lingon, Tisse, Tisses mamma Fia samt syster Tiffy och Gipsy. För Tisse var det debuttävling och Lingon gjorde (pga kennelhosta och ond tass) endast sitt andra prov för säsongen.

Första banan var en ganska lång bana med mycket slag men såg ut att ha relativt mjuka slag. I slutet på banan gick det upp för en backe och på vissa hundar såg det tunga underlaget ut att suga rejält här.
Mina killar startade i lopp 4 resp. 5 - de två första whippetloppen för dagen.
Tisse var först ut och fick dagen till ära startas av uppfödaren (matte lämnade gärna bort den uppgiften, han kan vara hal som en ål, men han skötte sig bra). Loppet såg vad vi kunde se bra ut, men poängen blev rätt så låg - 135 p. Vi var i alla fall nöjda med det sätt som han genomförde loppet och att han kom i mål med relativt mycket ork kvar.
Lingon startade jag själv. Jag tyckte det såg ut som att han klarade svängarna lite bättre än vanligt (tidigare har han haft lite problem att svänga i sin höga fart) och han hade bra med ork på upploppsrakan. Poängen blev 159 p och en bra placering efter lopp 1.

Till lopp två hamnade killarna återigen nära varandra - lopp 9 och 11 - och jag fick hjälp av C och Monika att värma resp. gå av så jag kunde starta båda killarna.
Lingon var först ut denna gång och jag tyckte inte inte det loppet var riktigt lika bra som lopp nr 1. Han hade svårt i ett parti på mitten där det svängde kraftigt flera gånger efter en raka, ett ställe där många (särskilt hanar) såg ut att ha det lite jobbigt.
Tisse fick starta tillsammans med C:s Gipsy och denna gång tyckte vi det såg riktigt fint ut, de samarbetade fint och klarade av det svåra partiet ganska bra.
Det visade sig att jag hade hyfsat rätt med poängen denna gång - Lingon slutade på 302 p (153 p i lopp 2) och en fin 12:e plats medan Tisse sprang upp sig rejält till 299 p (164 p i lopp 2) och i debuten landade på en 19:e plats. Totalt startade 30 hanar.

Jag är jättenöjd med killarnas insatser, de gjorde bra lopp och avslutar säsongen på ett fint sätt!
Nu väntar en snart en ordentlig vintervila, något som kändes väldigt lockande när regnet piskade nere i Sjöbo. Men först väntar agilitytävling för Lingon och MH för båda nästa helg, det ska bli spännande båda två!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar