torsdag 15 november 2012

Ridhusträning med Lingon

För två veckor sedan drog ridhusträningen i agility igång för mig och Lingon.

Första veckan hade Lingon inte tränat agility på 3 veckor och det slog gnistor om honom de första rundorna. Det gick inte särskilt rätt, men väldigt fort. Valla hade dock precis bytt underlag vilket gjorde det rejält tungsprunget och han mattades snabbt. Med en lite lugnare Lingon fick vi till ett par bra och en riktigt magiskt bra runda på andra kombinationen, en lite klurig clearrun-kombination. Vi gjorde dock få rundor över lag, det gäller att vara försiktig när underlaget är tungt.

I söndags hade jag valt övningar, två kombinationer från clearrun.
Frida och jag körde denna övning först, fast med 12-pinnars slalom och relativt tajt byggd. Vi hann med att köra nr 1,2 och 3 och Lingon gick riktigt bra på alla tre faktiskt.
På den första körde vi med blindbyte mellan slalom och det efterföljande hopphindret, vilket han köpte båda gångerna vi körde. Vi hade några smågrejer båda rundorna, men överlag kändes det väldigt bra och vi satte, med Fridas hjälp, alla delarna.
Den andra gjorde han jättebra. Första gången var det dock lite tveksamt vid inplockningen över 7:an men det satt mycket bättre andra gången när jag sprang bättre. Likadant med slutet, det gäller att inte vänta för länge. Denna fick jag också testa att köra med Cola då Frida varit sjuk och var lite trött. Shit vad det gick, riktigt häftigt och kul att testa!
Den sista körde vi bara en gång, men även den satt bra.Här körde vi ett blindbyte över 8:an som jag var väldigt nöjd att jag fick att sitta.
Riktigt roliga övningar var det, kanske kan vi köra nr 4-6 en annan träning i vinter?
När vi gick upp på den andra började hundarna redan kännas lite matta och vi gjorde bara 1 och 2 nån gång. Den var byggd med stora avstånd vilket var nyttigt att träna. I första drar han också ordentligt på tunnelingången när han kommer från en raksträcka mot den, där har vi en del att träna på...

Överlag handlar agilityträningen mycket om mig just nu. Jag ska vga springa, våga utmana och strunta i om det är fel. Jag måste testa våra gränser så jag vet vad vi klarar av och vad vi behöver träna på. Riktigt, riktigt roligt är det i alla fall och söndagsträningarna är bra som motivation när veckorna är mörka och tråkiga. Synd bara att vi inte har så mycket möjlighet att träna utöver söndagen, men det är så det är...
Agility-Lingon, foto Lasse Moell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar