lördag 10 november 2012

I spårskogen

Idag gav vi oss ut i spårskogen med alla tre hundarna. Mattias la spåren innan vi åkte till stallet såliggtiden blev 3-4 h ungefär.

Normalt är det Mattias som står förvallt spårande i familjen och han brukar beskriva mig som att "en elefant skulle vara tystare" när det gäller att gå i skogen så det är inte allt för ofta jag följer med ut alls. Idag spårade jag dock med både Lingon och Otto medans Mattias gick med Tisse. Väldigt nyttigt för mattes kroppskontroll och förståelse för spårandet!

Otto viltspårade för allra första gången och fick ett lätt spår på cirka 100 m. Han tyckte bloddoften var lite otäck i början men när han hade kommit över det så spårade han som tåget samtidigt som han var spårnoga - jätteduktig helt enkelt! Klöven var också lite läskig men när han hade gripit om den var den jätterolig och han var otroligt stolt över sin alldeles egna klöv!

Lingon har haft uppehåll från spårandet och fick ett kort men lite klurigt spår. Han var väldigt taggad och slarvade en del, men hittade fint fram till klöven. Han älskar verkligen klöven och hoppade glatt runt med den i skogen sen. 

Familjens säkraste spårhund fick spåra älgklöv utan blod. Enligt uppgift skötte han sig alldeles utmärkt, även om han tyckte att klöven var lite väl stor. 

Det här med spår är som sagt helt nytt för mig och jag har inte tyckt det varit särskilt roligt innan men idag var det riktigt roligt! Nu har vi tre nöjda och trötta hundar som sover väldigt gott här hemma! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar