måndag 13 juni 2011

LC-träning med två licenslopp

Igår lastade jag in båda hundarna i bilen och styrde mot Strångsjö, Katrineholm. På schemat stod LC-träning hos Bråvikens LC och två licenslopp för Lingon. Mattias är på konferens med jobbet, så jag åkte själv, bara det lite utmanande med en 10 v valp i bilen.. Tisse har bara åkt till och från stallet sedan han kom till oss, men bilresan gick jättebra. Han gnällde de första 5 min och sedan var han knäpptyst hela resan.

Jag hade aldrig sett ett LC-lopp mer än på youtube innan igår och än mindre vart på en träning (Mattias har varit där med Lingon en gång innan...) men som tur var fanns Christina på plats och styrde upp mig, fixade munkorg och annat bra. Stort TACK Christina!

I första loppet fick Lingon Christinas Fia (Idomic's el Switch Point) - Tisses mamma!-  som stödhund. Fia är duktig på det här med LC och startar EM för andra året i rad i sommar och loppet gick bra, båda passerade den andra och Lingon brydde sig inte alls om Fia. (Enligt licensgivaren - jag såg inte mycket då det var en kulle i vägen...) Han har dock vissa problem att svänga emellanåt, han får lite för hög hastighet på raksträckorna.

Till andra loppet hade Lingon en annan tik som stödhund. Denna tik genade ganska mycket och Lingon hade därför svårt att komma om henne. I en av de sista svängarna fick han till en passage och även detta licenslopp godkändes. Licensgivaren sa att han skötte sig finfint även i detta lopp, brydde sig inte alls om den andra och följde trasan bra.

Nu har vi bara ett licenslopp kvar på LC, förhoppningsvis får vi till det under sommaren! Grattis till Christina då hennes Gipsy klarade sina två sista licenslopp igår och nu får starta på LC-prov!

Tisse skötte sig bra på plats, det blev mycket intryck för honom och det var en väldigt trött valp när vi kom hem. Idag är vi ganska trötta hela gänget, tur att jag har semester så vi kan ta igen oss hela dagen..

Jag åkte ifrån kameran igår, men istället kommer lite bilder på Lingon och Tisse tagna under Tisses första vecka i Linköping.


Tillslut, en bild på finaste Lingon som börjar se riktigt vuxen ut i huvudet!

2 kommentarer:

  1. Tack Disa för att du rapporterar direkt till oss om Lingons bravader..duktigt gjort även denna gång..hoppas vi ses snart..och krama lillkillen från oss..ja, naturligtvis även de två större!

    SvaraRadera
  2. Hej Disa, Matthias o Lingon!

    8e kortet tycker jag är klockrent, en lekglad whippetvalp - en klassiker : )

    Grattis till de fina resultaten!!

    // Från Kroken

    SvaraRadera