måndag 17 september 2012

Agilityvinst i Söderköping

Igår var det dags för årets sista utomhustävling i agilityn för mig och Lingon, i Söderköping. Lyxmorgon då banvandringen inte startade förren kl 9.45 och avståndet till tävlingsplatsen inte var ju inte så långt.

Dagen började med en lite småklurig Agilityklass 1. Svår slalomingång direkt från A-hindret och en klurig sekvens tunnel-hopp-tunnel med ett antal efterföljande hopphinder. Lingon blev lite varm inför start då solen gassade på rätt bra precis när vi in. Han jobbade bra med mig ändå och jag tog det medvetet ganska lugnt för att vi skulle hinna med. Loppet var långt ifrån perfekt och på slutet blev det en del kaoshandling, men vad spelar det för roll - vi kom i mål felfritt, vår första nolla i agilityklass!! Med endast tre nollor räckte dessutom tiden till vår allra första agilityvinst!
Hoppklass 1 var en jättetrevlig bana. Inte självklara linjer, men en bana med bra flyt och lagom handling. Mitt och Lingons lopp kändes väldigt bra. Skönt flyt och bättre, offensivare handling och löpning från min sida. Tyvärr missade vi slalomingången som låg efter en tunnel. I tunnlar gasar Lingon allt han har och kom ut med väldigt hög fart. Med facit i hand skulle jag försök bromsa upp honom en aning genom att själv vara kvar närmare tunneln, men det där är en svårighet vi behöver träna på. Resultatet räckte trots allt till en 5:e plats och vi åkte hem med två rosetter! Matte var så stolt att hon höll på att spricka! ;)

 


En trevlig dag i skönt väder och med bra sällskap hade vi! Lite tråkigt att säsongen närmar sig slutet, men för agilityns skull tror jag att den kommande vilan kommer göra mig och Lingon gott. Vi har en start kvar innan vi tar lite agilitypaus, hos Ulricehamn 13/10. Innan dess ska vi finslipa ytterligare på det vi jobbat med under hösten... Men först behöver nog Lingon sova en dag, ni ser ju hur trött han var när vi kom hem ;)
Filmer kommer, just nu tror jag att de fortfarande befinner sig i Emma och Charlies videokamera!

1 kommentar: