söndag 22 januari 2012

Officiell agilitydebut

Igår debuterade jag och Lingon officiellt agility på hemmatävlingen Husses Prisjakt. En agilityklass och en hoppklass (en klass utan balanshinder) stod på programmet.

Agilityklassen var först ut och både jag och Lingon var taggade. Banan hade mycket raka linjer och inte så många handlingsalternativ. Både gungan (vippbrädan) och slalom stod på ett sådant sätt att det gick bra att samla upp och få kontakt innan, vilket jag behöver göra då vi inte riktigt fixar de hindren med hög fart än... Hela banan flöt på riktigt bra, gungan gjorde han jättefint men i slalom fick vi fem fel då jag tyckte in honom på fel ställe första gången. På andra försöket fixade vi slalomet med. Jag är kanonnöjd med loppet, det bästa vi har gjort i en tävlingssituation och hade jag "bara" gjort som jag ska vid slalom hade vi fått en pinne på första försöket.

Hoppklassen var lite klurigare men en väldigt rolig bana. Tyvärr var Lingon väldigt trött efter en lång dag i stökig miljö och vi fick inget flyt alls. Efter två fel i slalom (och några dessförinnan) valde jag att köra vidare utan att ha klarat slalom och diskade således oss. Här behöver vi mer träning så vi orkar två lopp helt enkelt.  Delar av loppet blev ändå helt okej, men vi kan bättre.

Sammantaget är jag jättenöjd med den officiella debuten. Vi visade att vi absolut redan nu har kapaciteten att nolla lopp. Tidsmässigt finns en hel del till att göra, särskilt i slalom och vid gungan, men vi tar det bit för bit. Jag längtar redan till nästa planerade officiella start - tyvärr inte förrens 12 maj.

Agilityklassen med 5 fel i slalom


Hoppklass med trött hund


Det var roligt med hemmatävling och härligt att känna stödet från klubbkompisar på upploppsrakan. Stort grattis till alla klubbkompisar som gjorde fina lopp, tog placeringar och plockade pinnar - kanonbra jobbat!!

1 kommentar: