onsdag 22 augusti 2012

Öland, dag 2

Dag 2 på Ölandstävlingen blev en varm historia - uppemot 30 grader i skuggan. I den värmen hade både matte och Lingon lite svårt att hålla ihop loppen.. Lingon genom att slalom inte riktigt ville sig och matte genom att ha lite konstiga saker för sig i handlingen och ha svårt att orka jobba hela loppen.

Trots det fanns det mycket bra saker även denna dag. Vi löste alla fällor i ett (för att vara klass 1) ganska lurigt hopplopp. Lingon hoppade mur för första gången. De flesta handlingsaltertnativ fungerade ungefär som jag tänkt. Och Lingon gjorde som vanligt sitt bästa - vi behöver "bara" bli lite bättre och ha en högre lägstanivå.

Vår stora stötesten är slalomen. Ett stort problem vad det gäller slalom är att jag på tävling fegar och försöker överhjälpa honom. Det måste jag helt enkelt sluta med!! Full satsning i ingången och ett enkelt slalomkommando.

Passande nog stod det slalomsäkerhet på en av övningarna på den (icke-instruktörsledda) kursen igår. Emma och Åsa hittade flera andra konstigheter jag har för mig. Jag håller händerna konstigt, gör olika varje gång och pratar alldeles för mycket. Slutsats: Matte är den som behöver träna slalom, inte Lingon. Nu blir det att fokusera på att bara låta Lingon jobba genom sitt slalom och bara gå bredvid. Han gjorde jättefina slalom igår, om ett av fyra slalom på lördag är i närheten av så kommer jag bli överlycklig. Fokus matte, fokus!

Ja, på lördag bär det då iväg till Nässjö för en ny tävlingsdag. 4 starter väntar - två i hoppklass och två i agilityklass. Skärpning matte - hunden kan, dags att visa ordentligt att du också kan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar