lördag 30 juli 2011

Agility

I torsdags kväll åkte jag och Lingon och hämtade upp min kompis Ida och hennes hund Sascha och åkte till Cahtarinas agilitycenter för en inofficiell agilitytävling. Lingon och jag har knappt tränat sedan kursen slutade, men jag tänkte att det kunde vara kul att testa hur han reagerar på andra hinder än de han är van vid.

Vi startade i en blåbärsklass (enkla banor och inga balanshinder) och en öppen hoppklass. Lingon skötte sig jättebra och jag är nöjd även om vi diskade oss i båda klasserna. I agility är det lätt att diska sig och båda diskningarna var mitt fel. Båda skedde nämligen på samma sätt, han sprang förbi ett hinder, och när jag kallade tillbaka honom så gjorde jag det över ett hinder så han tog det på fel håll...

I blåbärsklassen hade han en väldigt fart och allt gick kanon fram till slalomen där han gick ur för tidigt så vi fick ta om den och sedan spang förbi hindret efter och jag då diskade oss genom inkallningen. Vi körde klart, var bara tre hinder kvar, men koncentrationen försvann lite på dem...




Den öppna klassen bedömde domaren var ungefär en klass 2 bana och den var helt klart den svåraste bana jag och Lingon har kört - vi har ju bara gått nybörjarkursen... Han var nog lite trött efter första starten och väldigt okoncentrerad men vi jobbade på bra och diskningen kom inte förens på näst sista hindret, även om han innan dess hunnit med nån egen sväng och luktat på en massa spännande saker på planen.



Jag är som sagt nöjd! Vi har aldrig sett några andra agilityhinder än där vi går kursen och trots att platttunnel, vanliga tunneln och däcket såg helt annorlunda ut tvekade han inte alls. Vi ser nu fram emot fortsättningskursen som börjar i v. 32!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar