söndag 20 januari 2013

Lyckad pinnjakt!

Igår var det dags för årsdebut på agilitybanorna på hemmatävlingen Rosettjakten, samma tävling som för ett år sedan hette Husses Prisjakt och då var vår officiella debut. Vi hade en riktigt fin tävlingsdag igår och fick med oss en 3:e och en 6:e plats. Vi fick också med oss det absolut viktigaste för dagen - vår tredje och sista pinne i agilityklass och vi är därmed kvalificerade för klass 2 i både hopp- och agilityklass.

Vi startade med agilityklass, en trevlig bana där jag egentligen bara var orolig för två saker, en hinderfälla innan gungan och att hinna med på upploppet. Lingon var taggad och startade med ett riktigt, riktigt bra tryck, snabbare än vad både jag och träningskompisar sett honom på agilitybanan innan. Allt gick lysande fram till hinderfällan där jag var ungefär en millisekund från disk men hann få tillbaka honom. På målrakan fick vi ett missförstånd men en Lingon räddade snällt upp det och vi kom i mål felfria. Tiden var dessutom riktigt bra, bara runt 2 sekunder från seger trots extrasvängen och en 3:e plats. Jätteskönt att få sista agilityklasspinnen - nu kan vi debutera 2:an i hopp och agilityklass samtidigt utan att behöva åka till Fagersta på pinnjakt!


I hoppklassen hade jag lovat mig själv att vi bara skulle ha roligt och njuta av att få köra agility. Banan var rolig med ett tunnelrace i mitten, inte mindre än 7 tunnelpassager i rad. Vi missade tyvärr i slalomingången där jag satsade lite mer än vanligt, men annars var det ett bra och roligt lopp, ett riktigt trevligt sista lopp i klass 1.



Debut i 2:an blir det 16 februari då vi har hemmatävling i just klass 2. Tävlar agility igen gör vi dock redan nästa lördag då vi ska träningstävla i Kungsör, en inofficiell tävling på konstgräs som ska bli rolig träning för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar