fredag 30 mars 2012

Millimetrar från första pinnen

Förra helgen var en riktig tävlingshelg - inte bara dressyr, utan också agility.

Jag och Lingon åkte tillsammans med Ida, Micke och Molly upp till Åkersberga och Österåkers BK. På schemat stod en agilirty- och en hoppklass.

Hoppklassen startade först. När jag gick banan hade jag en enda fundering på handling och provgick båda vägarna innan jag bestämde mig för en av dem. De första hindren gick jättebra men som nummer 5 var slalom och jag strulade till det så det blev en vägran och därefter en vägran på däcket direkt efter när jag var otydlig. Därefter kom den del av banan där jag varit osäker på vägval och det visade sig tydligt att jag valt fel. Jag var inte tillräckligt snabb och drog in honom i fel tunnelingång och vi blev diskade. Lingon kändes taggad och fin men även matte måste ju prestera.

Därefter var det dags för agilityklass. Det var en trevlig bana med bra flyt i. Lingon gick som en klocka (även om slalom gick väldigt långsamt) men tyvärr fick vi fem fel på gungans nerfart då han trampade 2 cm ovanför kontaktfältet. Felfritt hade räckt till en 5:e plats och pinne, 5 fel räckte till en 9:e plats. Självklart jättetråkigt att vara så nära utan att få den där pinnen, men samtidigt vet jag att vi inte har befästa kontaktfält och jag är grymt nöjd med min lilla hund. Både han och jag tycker det är så himla roligt så det ger världens energikick att både träna och tävla!

Filmer finns från båda loppen, men än så länge bara på kameran så de kommer längre fram.

Nu längtar vi efter utomhussäsong och då är det dags att nöta slalom och kontaktfält till fungerande, befästa beteenden. I slalom är vi på god väg, med kontaktfält har vi en bit kvar. Nästa tävling är 12 maj så vi har god tid på oss att träna tills dess.

I april påbörjar vi två kurser - en fortsättningskurs där vi ska nöta grundsvängar (mest för mattes inspiration och förståelses skull) och en träningsgrupp som kommer vara en gång i månaden ungefär. Även Tisse ska i april påbörja sin agilityutbildning med en "Grunderna i agility", en förberedelsekurs. Vi passar på att gå kurser nu när kvällarna är långa och ljusa, det blir betydligt svårare att få tid till detpå hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar